Adójogszabályok felépítése

 

Ahhoz, hogy meg tudjuk érteni, illetve értelmezni tudjuk az adójogszabályokat szükség van néhány jogi fogalom megismerésére is.

Jogszabály érvényessége a jogszabály létezését jelenti. Akkor érvényes egy jogszabály, ha a jogalkotásra felruházott szerve (pl. OGY) az eljárási szabályok betartásával megfelelő jogszabályt alkotott és e jogszabály illeszkedik a jogszabályi hierarchiában és kihirdetése, illetve közzététele megvalósult.

A jogszabály hatályossága a jogszabály alkalmazhatóságát jelenti. A hatályos jogszabály ténylegesen alakítja a jogviszonyokat. (időbeli, területi, tárgyi és alanyi hatály) A hatályosság előfeltétele az érvényesség.

Tehát elmondható, hogy minden hatályos jogszabály érvényes, de nem minden érvényes jogszabály hatályos. 🙂 (A hatályon kívül helyezés adójogi normák esetében csak a hatályosságot érinti, de a norma érvényességét, alkalmazhatóságát nem. Az adókötelezettség keletkezésekor hatályos, majd később hatályon kívül helyezett adójogi normát a megállapításhoz való jog elévülésének napjáig továbbra is alkalmazni, követni kell!!!)

Meg kell különböztetnünk az alábbi fogalmakat:

 

A Magyar Közlönyben, MNB honlapján, valamint a helyi önkormányzati lapokban történő megjelentetéssel hirdetik ki a jogszabályokat.

A jogszabályalkotást az Alaptörvény szabályozza.

Jogszabályi hierarchia rendező elvei segítenek a megfelelő jogszabály kiválasztásában.

Magyarországon 2012. óta kétféle megjelenési formája van a jogszabályoknak:

Természetesen az Alaptörvény kiemelkedik a törvények szintjétől. Egyetlen egy jogszabály sem lehet ellentétes az Alaptörvénnyel!

Vannak még további jogszabályok, pl. a korábban kibocsátott, ma már nem létező típusú jogszabályok, amelyek a magyar jogrendszerből még nem koptak ki. Pl. törvény erejű rendelet.

Természetesen jogszabályoknak tekintjük az Európai Közösség szervei által kibocsátott jogi normákat is. Az EU jogforrásai:

Az EU rendelet a tagállamok területén közvetlen hatállyal bír, azaz közvetlenül alkalmazható, míg az irányelvnek nincs közvetlen hatálya, egyszerűen megfogalmazva „irányt mutat” a tagállamoknak. Az irányelv kötelezi a tagállamokat bizonyos meghatározott célok elérésére, de a megvalósításba nem szól bele, azt a tagállamra bízza, mely belső jogi eszközökkel éri el (de el kell érnie). A határozat vagy döntés egy meghatározott címzettekhez szól (azaz nem normatív).

 

Kik, mely szervek alkothatnak jogszabályokat?

A törvény magasabb szintű jogszabály a rendeletnél, a rendeleti szinten a hierarchiát a kibocsátók hierarchiája határozza meg (a fentebb leírt sorrend alapján).

(Tehát nyilvánvalóan a helyi adókról szóló váci önkormányzat rendelete alacsonyabb szintű, mint a Htv., így annak nem mondhat ellent. )

 A jogszabályok két fontos jellemzője:

 Adójogszabályok felépítése:

Általában az alábbi fejezetekből épülnek fel:

Mit tartalmaznak, illetve melyek a legfontosabb elemei egy adójogszabálynak?

Megnevezi

Minden adójogszabálynak a „keretét” az Art. adja. Ha valamely adójogszabályban nem találtunk választ, akkor az Art-t kell fellapozni.

 

Ezen információkat a bejegyzés megjelenésének időpontjában hatályos jogszabályok alapján írtam, azóta nem frissítettem. 

Kapcsolódó bejegyzéseim:

Adózási alapfogalmak

Magyarország adójogrendszerének jellemzői

 

 

Címkék: , ,
Tovább a blogra »